Με το μάλλον δυσκίνητο όνομα Διεθνές Αεροδρόμιο Antonio B. Won Pat (GUM), δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο πρώην Ναυτικός Αεροπορικός Σταθμός στην Agana αναφέρεται συνήθως απλώς ως Διεθνές Αεροδρόμιο του Γκουάμ. Ούτε θα πρέπει να προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι είναι το μοναδικό διεθνές αεροδρόμιο στο Γκουάμ, καθώς το νησί έχει έκταση μόλις ένα τετραγωνικό μίλι και φιλοξενεί περίπου χίλιους κατοίκους.
Το αεροδρόμιο βρίσκεται 3 μίλια (5 χλμ.) ανατολικά της Hagåtña, της πρωτεύουσας που παλαιότερα ονομαζόταν Agana, η οποία είναι το κέντρο της εμπορικής δραστηριότητας και της κυβέρνησης του νησιού.
Καλύπτοντας μόλις 1.700 στρέμματα, το Guam International είναι ένα μικρό αεροδρόμιο με ένα μόνο κτίριο τερματικού σταθμού και δύο ασφάλτινους διαδρόμους, αλλά αποτελεί σημαντικό κόμβο για την Asia Pacific Airlines και κόμβο στον Ειρηνικό Ωκεανό για την United Airlines.
Το αεροδρόμιο πήρε το όνομά του προς τιμήν του Antonio Borja Won Pat, ο οποίος ήταν ο πρώτος αντιπρόσωπος από το νησί που κάθισε στη Βουλή των Αντιπροσώπων των ΗΠΑ, και φέρει τον κωδικό GUM της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA).
Ένα αεροδρόμιο εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο Γκουάμ γύρω στο 1943 και κατασκευάστηκε από τους Ιάπωνες ως μέρος του αμυντικού συστήματος της χώρας αυτής που προστάτευε την περιοχή γύρω από τα νησιά Μαριάνα. Οι Ιάπωνες ονόμασαν τη στρατιωτική αεροπορική βάση Guamu Dai Ni που μεταφράζεται ως Guam Number 2. Ωστόσο, η ιαπωνική κατοχή του νησιού δεν διήρκεσε πολύ, καθώς ανακαταλήφθηκε από τα αμερικανικά στρατεύματα ένα χρόνο αργότερα, το 1944, και μετονομάστηκε σε Agana Airfield, το όνομα της πλησιέστερης πόλης του νησιού.
Το αεροδρόμιο υπέστη σοβαρές ζημιές κατά τη διάρκεια της ανακατάληψης, αλλά επισκευάστηκε γρήγορα από τους Αμερικανούς και σύντομα έγινε βάση για την Έβδομη Πολεμική Αεροπορία των Αμερικανικών Αεροπορικών Δυνάμεων, η οποία πετούσε με βαριά βομβαρδιστικά Consolidated B-24 από το Γκουάμ πριν μεταφέρει τις επιχειρήσεις στην Οκινάουα το 1945. Μετά τη μεταφορά των βομβαρδιστικών επιχειρήσεων στην Οκινάουα, το αεροδρόμιο της Αγκάνα συνέχισε να χρησιμοποιείται από αναγνωριστικά αεροσκάφη Lockheed P-38 Lightnings μεγάλου βεληνεκούς μέχρι τις αρχές του 1946.
Μετά τη λήξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου το 1945, το αεροδρόμιο συνέχισε να χρησιμοποιείται από την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ ως βάση για την άμυνα μαχητικών αεροσκαφών, αλλά και ως κόμβος μεταφορών μέχρι το 1947, όταν μεταβιβάστηκε στα χέρια του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, το οποίο συνέχισε να λειτουργεί εκεί μέχρι που έκλεισε οριστικά το 1993.
Μια προκατασκευασμένη καλύβα Quonset χρησίμευσε ως κτίριο τερματικού σταθμού του αεροδρομίου κατά τα στρατιωτικά χρόνια, όταν μόνο το στρατιωτικό προσωπικό μπορούσε να χρησιμοποιήσει το αεροδρόμιο. Όταν ο στρατός και το ναυτικό των ΗΠΑ δεν χρειάζονταν πλέον το Γκουάμ ως βάση, αποφασίστηκε η ανάπτυξη του αεροδρομίου για πολιτική χρήση και ο Διεθνής Αεροσταθμός άνοιξε τον Μάρτιο του 1967. Μόλις δύο μήνες αργότερα, το αεροδρόμιο του Γκουάμ υποδέχτηκε τις πρώτες διεθνείς αφίξεις του και στη συνέχεια άρχισε να αυξάνεται η πολιτική κίνηση. Το 1967 ο έλεγχος του αεροδρομίου μεταβιβάστηκε επίσημα στο Υπουργείο Εμπορίου του Γκουάμ και πέρασε στη νεοσύστατη Αρχή Διεθνούς Αεροδρομίου του Γκουάμ (GIAA) το 1995.
Το 1982 άνοιξε τις πύλες του ένας νέος επιβατικός τερματικός σταθμός, ενώ ο σημερινός, μεγαλύτερος τερματικός σταθμός άνοιξε μεταξύ 1996 και 1998. Τα πρώτα χρόνια το αεροδρόμιο του Γκουάμ διεκπεραίωνε κυρίως πτήσεις τσάρτερ και μόλις το 2014 άρχισαν οι πρώτες τακτικές διεθνείς υπηρεσίες με πτήσεις προς το αεροδρόμιο Pudong της Σαγκάης στην Κίνα, τις οποίες εκτελούσε ο μεγάλος αερομεταφορέας United Airlines.
Η ανάπτυξη του αεροδρομίου συνεχίστηκε με την έναρξη του έργου Project Hulo με προϋπολογισμό άνω των 165 εκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο αποσκοπεί στην αύξηση της χωρητικότητας των επιβατών, στην αύξηση του αριθμού των λωρίδων ασφαλείας, στην επέκταση των χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων και στη βελτίωση του χώρου διεθνών αφίξεων. Το αεροδρόμιο διαχειρίζεται πάνω από 3,5 εκατομμύρια αφίξεις και αναχωρήσεις επιβατών ετησίως και ο αριθμός αυτός αναμένεται να αυξηθεί καθώς το Διεθνές Αεροδρόμιο του Γκουάμ συνεχίζει να αναβαθμίζει τις εγκαταστάσεις και τις δυνατότητές του.
Παρόλο που το νησί Γκουάμ είναι έδαφος των ΗΠΑ, βρίσκεται εκτός της δικαιοδοσίας των αμερικανικών τελωνείων και όλοι οι επιβάτες που φθάνουν πρέπει να περάσουν από έλεγχο από την Υπηρεσία Τελωνείων και Καραντίνας του Γκουάμ. Η μόνη εξαίρεση σε αυτό είναι οι επιβάτες που προορίζονται για τη Χονολουλού στη Χαβάη, η οποία είναι η μόνη πτήση από το αεροδρόμιο του Γκουάμ προς αμερικανική πολιτεία. Αυτοί οι επιβάτες θα υποβάλλονται, ως συνήθως, σε έλεγχο από το προσωπικό της αμερικανικής Υπηρεσίας Τελωνείων και Προστασίας των Συνόρων (CBP).
Πέρα από αυτή τη σχετικά μικρή διαφορά, οι απαιτήσεις για τους επιβάτες αεροπορικών εταιρειών που φθάνουν στο αεροδρόμιο Γκουάμ είναι οι ίδιες με αυτές οποιουδήποτε αμερικανικού αεροδρομίου και μπορούν να χωριστούν σε δύο κατηγορίες:
Οι ΗΠΑ εφαρμόζουν Πρόγραμμα Απαλλαγής από Βίζα (VWP ) για περίπου 42 διαφορετικές χώρες σε όλο τον κόσμο. Πρόκειται για μια αμοιβαία συμφωνία με χώρες των οποίων οι πολίτες θεωρείται ότι αποτελούν χαμηλή απειλή για την ασφάλεια. Οι πολίτες του VWP δεν χρειάζονται βίζα για να εισέλθουν στις Ηνωμένες Πολιτείες για βραχυπρόθεσμες επισκέψεις και, σε αντάλλαγμα, οι πολίτες των ΗΠΑ απολαμβάνουν πρόσβαση χωρίς βίζα στα συμμετέχοντα κράτη.
Ωστόσο, οι πολίτες του VWP πρέπει να έχουν ζητήσει και να τους έχει χορηγηθεί ESTA πριν ξεκινήσουν οποιαδήποτε επίσκεψη στην Αμερική. Η ESTA, ή Electronic System for Travel Authorization, είναι μια ψηφιακή μορφή βίζας που συνδέεται με το διαβατήριο, αλλά είναι πολύ πιο εύκολο να αποκτηθεί από τη βίζα των ΗΠΑ. Μόλις χορηγηθεί έγκριση, ο αριθμός αίτησης ESTA συνδέεται όταν το διαβατήριο του αιτούντος σαρώνεται σε λιμάνι εισόδου των ΗΠΑ, είτε στην ξηρά είτε στη θάλασσα.
Η αμερικανική εθνική ασφάλεια είναι αυστηρή και η απόκτηση βίζας των ΗΠΑ κάθε άλλο παρά τυπική υπόθεση είναι. Η διαδικασία περιλαμβάνει τη συμπλήρωση πολύ λεπτομερών και προσωπικών και μεταναστευτικών ερωτηματολογίων, καθώς και την υποβολή δικαιολογητικών. Εύκολα μπορούν να γίνουν λάθη και τυχόν λάθη δεν μπορούν να διορθωθούν εύκολα και μπορεί να οδηγήσουν στην απόρριψη της αίτησης θεώρησης.
Οι πολίτες των χωρών που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για το πρόγραμμα VWP δεν έχουν άλλη επιλογή από το να περάσουν από τη διαδικασία αίτησης θεώρησης, καθώς η άφιξη στο αμερικανικό έδαφος χωρίς τα σωστά έγγραφα θα έχει ως αποτέλεσμα την κράτηση και την απέλαση. Επιπλέον, οι πολίτες που δεν είναι πολίτες του προγράμματος VWP πρέπει επίσης να συμπληρώσουν ένα έντυπο τελωνειακής δήλωσης πριν προσεγγίσουν τον τελωνειακό χώρο, καθώς αυτό αποτελεί επίσης υποχρεωτική απαίτηση.
Είτε ταξιδεύουν με ESTA είτε με βίζα, όλοι οι μη Αμερικανοί πολίτες πρέπει να διαθέτουν έγκυρο, ισχύον διαβατήριο και όλα τα έγγραφα πρέπει να προσκομίζονται στους υπαλλήλους της Υπηρεσίας Τελωνείων και Προστασίας των Συνόρων (CBP ), όπου οι νεοαφιχθέντες μπορεί επίσης να ερωτηθούν εν συντομία σχετικά με τον σκοπό και τη διάρκεια της επίσκεψης.
Υπάρχουν στην πραγματικότητα δύο κτίρια αεροσταθμών στο αεροδρόμιο του Γκουάμ, αν και το παλαιότερο από τα δύο, ο τερματικός σταθμός επιβατών, δεν χρησιμοποιείται πλέον για τη διεκπεραίωση πτήσεων, αφού εκμισθώθηκε το 2003.
Η πρώτη φάση του σημερινού κτιρίου τερματικού σταθμού ολοκληρώθηκε το 1996 και περιελάμβανε χώρο τελωνείου και μετανάστευσης. Σήμερα υπάρχουν τρία επίπεδα στον τερματικό σταθμό:
Το υπόγειο επίπεδο προορίζεται για τις αφικνούμενες πτήσεις και στεγάζει τα απαραίτητα γραφεία παραλαβής αποσκευών και εκτελωνισμού, καθώς και το αστυνομικό τμήμα του αεροδρομίου.
Πρόκειται για το επίπεδο αναχωρήσεων με τις εγκαταστάσεις έκδοσης εισιτηρίων.
Ένα όροφο ψηλότερα, στον τρίτο όροφο βρίσκονται οι πύλες αναχώρησης καθώς και οι εγκαταστάσεις μετανάστευσης του αεροδρομίου.
Τα προηγούμενα χρόνια δεν υπήρχε διαχωριστικό χώρισμα μεταξύ των αφικνούμενων και των αναχωρούντων ταξιδιωτών, γεγονός που αποτελούσε πονοκέφαλο για την ασφάλεια τόσο για το αεροδρόμιο όσο και για τους αξιωματούχους μετανάστευσης των ΗΠΑ. Αυτή η ρύθμιση δεν ήταν ικανοποιητική (ή ασφαλής) και, μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001, η κυβέρνηση των ΗΠΑ απαίτησε έναν ασφαλή διαχωρισμό των αφικνούμενων επιβατών. Σήμερα, χρησιμοποιούνται ημιμόνιμοι και κινητοί τοίχοι για τον διαχωρισμό του κτιρίου του τερματικού σταθμού σε δύο τμήματα, γεγονός που επέφερε έναν πιο ασφαλή τρόπο να κρατούνται οι αφικνούμενοι ταξιδιώτες μακριά από τον ίδιο τον τερματικό σταθμό μέχρι να υποβληθούν στον κατάλληλο έλεγχο και έλεγχο.
Υπάρχουν μόνο δύο διάδρομοι προσγείωσης και απογείωσης στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Γκουάμ, οι οποίοι όμως είναι ικανοί να χειρίζονται τα μεγαλύτερα αεροσκάφη του κόσμου, συμπεριλαμβανομένου του Antonov An-225 Mriya. Οι περισσότερες διεθνείς πτήσεις από το Γκουάμ πετούν προς την Ιαπωνία, την Κίνα ή τις Φιλιππίνες, αν και η United Airlines πετάει επίσης προς τη Χονολουλού στη Χαβάη.
Καθώς το Γκουάμ είναι ένα τόσο μικρό νησί, δεν υπάρχουν σιδηροδρομικές υπηρεσίες προς το αεροδρόμιο. Η κύρια πόλη Hagåtña βρίσκεται σε μικρή απόσταση με ταξί ή τοπικά λεωφορεία λειτουργούν στους δρόμους γύρω από το αεροδρόμιο, τα οποία θα μεταφέρουν τους επισκέπτες που φτάνουν στις περισσότερες πόλεις, χωριά και άλλους προορισμούς του νησιού.